Janusz Korczak

Equip de Redacció de PrisMa

No és correcte dir que els infants arribaran a ser persones: ja són persones… Són persones les ànimes de les quals contenen la llavor de totes les idees i emocions que posseïm. Cal orientar amb delicadesa el creixement d’aquestes llavors.

Janusz Korczak

Janusz Korczak, el verdader nom del qual era Henrik Goldszmit, és una de les personalitats més destacades i interessants de la pedagogia contemporània. Neix a Varsòvia el 1878, fill de l’advocat Jósef Goldszmit i membre d’una família il·lustrada en les activitats de la comunitat. L’atmosfera familiar va tenir sens dubte una gran influència en la seva formació i, sobretot, en la seva sensibilitat entorn dels problemes socials. Els estudis que va cursar al Praskie Gimnazjum el van influenciar notablement. També es va interessar per la naturalesa i es va convertir en un lector apassionat, la qual cosa va fer que ja a secundària escrivís les seves primeres obres literàries. Posteriorment, va iniciar els seus estudis de medicina a Varsòvia, el 1898, i, sense descuidar-los, es va dedicar al periodisme. Al març de 1905 va obtenir el títol de metge, i al juny del mateix any va ser mobilitzat i enviat al front rus-japonès, on va ser corresponsal i testimoni dels horrors i tragèdies de la guerra.

Gradualment, i sense abandonar la medicina, Korczak va anar reduint la seva activitat de metge i va començar a consagrar més temps i energies a l’educació, tant en els aspectes pràctics com en els teòrics. La medicina podia prevenir i curar les malalties, però el que no podia fer era millorar les persones, així que Korczak va escollir dedicar més temps a la tasca d’educador, ja que li oferia més possibilitats d’influir en les mentalitats i de millorar la societat.

Les idees de Korczak es van desenvolupar sota la influència del pensament pedagògic de principis de segle, en què imperaven les teories de Dewey, Decroly i Montessori i les idees del moviment pedagògic progressista, tot i que les escoles rebien la influència de les idees d’altres educadors d’Europa i d’Amèrica. En conseqüència, les noves doctrines psicològiques influïen en el desenvolupament de les teories de l’educació. Per altra banda, Korczak es va interessar per la història del pensament educatiu i es va familiaritzar amb les obres de Pestalozzi, de Spencer i de Fröbel, a les quals va professar admiració i respecte. També va mostrar admiració per Tolstoi, amb qui compartia especialment les seves creences sobre la necessitat d’elevar-se a l’alçada de les idees, emocions i experiències dels infants.

Janusz Korczak

El programa pedagògic de Korczak, ric i variat, mostra l’actitud profundament humana d’un educador vocacional que es basa en la idea que és necessari comprendre els nens i compenetrar-se amb el seu esperit i amb la seva psicologia. Per Korczak, el nen ha de ser tractat de la mateixa manera que els adults: com un ésser respectable, pensant i sensible. Afirma que les principals diferències entre els nens i els adults corresponen a l’esfera emocional, i que per aquest motiu és necessari estudiar-la i adquirir la capacitat de participar en les experiències infantils. En aquest sentit, cal esmentar les seves reflexions sobre la necessitat d’introduir mètodes d’ensenyament nous en les escoles. Korczak va criticar l’ensenyament tradicional, el divorci entre els programes escolars i la vida, i el formalisme excessiu en la relació entre mestres i alumnes, i va intercedir per tal que es creessin escoles on els alumnes se sentissin a gust i rebessin un ensenyament interessant i útil (en resum, escoles on es desenvolupessin relacions harmonioses entre els docents i els discents). A més, Korczak va subratllar la necessitat de crear un sistema global d’educació mitjançant la cooperació de l’escola, la família i les diverses institucions socials.

La tasca que Korczak va desenvolupar en els reformatoris, orfenats i colònies de vacances per a infants posa clarament de manifest l’originalitat dels seus conceptes educatius. Les mesures d’educació i protecció que va aplicar en el seu treball, en aparença secundàries i sense importància, constitueixen en realitat una sèrie d’accions lògiques, coherents i ben concebudes. Juntament amb els adults, els infants havien d’elaborar les normes de vida de la institució i encarregar-se que es respectessin. Segons Korczak, a casa (encara que sigui un orfenat) els infants han de disposar, en la mesura del possible, d’un ambient educatiu propici: se’ls ha d’inculcar el respecte pel treball i s’ha d’apostar per la introducció dels principis d’autonomia com a característica important de la tasca pedagògica. Així, va establir dos òrgans d’autonomia en els orfenats on va treballar: un consell autònom i un sistema d’arbitratge, ambdós formats per nens dins d’una atmosfera d’autonomia i responsabilitat compartida en què es prestava una atenció especial a les diverses formes d’intercanvi d’opinions, com ara els diaris interns, les assemblees i els plebiscits (aquests últims van constituir una idea original de la pedagogia de Korczak i posteriorment es van desenvolupar en sociometria).

La seva vida, les seves activitats socials i la seva obra d’educador i de creador escapen de qualsevol motlle convencional: Korczak va lluitar per un món millor i més bell per als nens; tenia l’objectiu d’aconseguir la felicitat d’aquests i d’assegurar-ne el seu desenvolupament ple i sense entrebancs. Sens dubte, va deixar empremta en el seu entorn: va modificar la pràctica social, va destruir dogmes petrificats de les ciències, va assentar les bases de noves teories, i va repercutir de forma transcendental en les esferes de la medicina, l’educació i el periodisme. Des de diversos països s’han realitzat investigacions fonamentades en la seva pedagogia, i les seves idees són reconegudes per tota la comunitat docent arreu del món.

És inadmissible deixar el món tal com l’hem trobat.

Janusz Korczak

Equip de Redacció de PrisMa
www.educat.cat
educat@prisma.cat

Publicat en la revista Educat núm. 14

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.