Equip de redacció de PrisMa
L’Albert Serrat és, davant de tot, un enamorat de la vida i de la seva feina. Pensem que això és el que el defineix més bé. De jove ja va tenir molt clar que el món de la docència és el que més l’ompliria. Ha treballat de professor de primària i de secundària i, des de fa més de 20 anys, es dedica a la formació del professorat. És autor i coautor de diversos llibres relacionats amb el món educatiu: Els cercles de qualitat, La motivació del professorat, Resolución de conflictos. Una perspectiva globalizadora, PNL per a docents, Cómo educar además de enseñar, Enneagrama per a docents, etc. Diuen també d’ell que és un excel·lent comunicador i expert en dinàmica de grups.
En primer lloc, em podries definir la Programació Neurolingüística (PNL)?
La definició que més m’agrada és la que ens diu que la PNL és un camí que ens porta a l’excel·lència en la comunicació. I es refereix tant a la comunicació interpersonal com a la intrapersonal.
Com vas descobrir la PNL?
La vaig descobrir per casualitat en una llibreria de Girona (que bonica és Girona i que boniques que són algunes de les seves llibreries). No sé per què, però els meus dits van agafar el llibre d’en Joseph O’Connor, Introducción a la PNL. Va ser un fet totalment casual o, com diuen els “penelers”, “quan l’alumne està preparat apareix el mestre”. Per cert, en una primera lectura, el llibre em va semblar molt espès. No va ser fins al cap d’un any que, en una segona lectura, em va seduir.
Quin és l’objectiu més important que es planteja la PNL?
La meva experiència em diu que és la congruència entre el que una persona pensa, el que creu i el que fa. Alinear els pensaments, les creences, les capacitats i les conductes és un dels grans objectius de la PNL.
En el món educatiu, la PNL…
Atès que en el món educatiu hi ha una comunicació constant, és evident que la PNL hi té molt a fer. Des de la comunicació interior exemplificada amb l’autoestima, tant del docent com de l’alumne, fins a la comunicació interpersonal, per aconseguir que sigui eficaç, que arribi amb fluïdesa a tots els alumnes (la capacitat de seducció, el domini de la pròpia veu i de les emocions, etc.).
Podries donar un exemple més concret de tot això?
Per descomptat que sí. Anem al treball sobre els sistemes representatius i les seves aplicacions. Aprenem mitjançant els nostres sentits i, alhora, en tenim un de preferent. Així, parlem d’alumnes preferentment visuals, auditius i cinestèsics (em refereixo als tres sentits més emprats en el món educatiu). Tenir estratègies per arribar als tres tipus d’alumnes és molt important… Ho tenim en compte quan planifiquem les classes de demà?
I…
Els alumnes visuals no acostumen a fer faltes d’ortografia. Quan veuen una paraula escrita li fan una fotografia i quan l’han d’escriure tenen aquesta fotografia com a referent. Potenciar el sistema visual dels alumnes permet millorar l’ortografia, les fórmules de química i l’aprenentatge general.
La PNL s’aplica també a altres aspectes del món educatiu.
Per exemple a la tutoria. Reflexionar sobre les creences que tenim, sobre el que milloraríem si les canviéssim, analitzar les paraules que diem i com ens influeixen en la nostra vida, utilitzar les metàfores per comunicar-nos amb l’inconscient, treballar amb les àncores per provocar conductes potenciadores, millorar la comunicació en les entrevistes, aprendre a modelar i a influir en la persona entrevistada, etc. Com pots veure, el camp és tan ampli com interessant.
Un autor que ens recomanis?
En recomano dos: en Robert Dilts –m’encanta– i en Salvador Carrión també. Són assequibles i amens. Es tracta d’entrar en una llibreria de Girona (preferentment) i deixar que els dits agafin un llibre qualsevol d’aquests autors. La màgia vindrà després.
Per acabar…
Dir que els canvis fonamentals que aconsegueix la PNL fan que la nostra vida sigui més feliç. Professionalment la PNL és molt útil, personalment sedueix molt més.
Equip de redacció de PrisMa
edicions@prisma.cat
Publicat en la revista Educat núm. 5
Descarrega’t el PDF